قصيدة الشاعر / أحمد سليمان

المسأله كبريتو


باللهجة التهامية.

..............

المسأله كبريتو
شاهب معاكم فخطه

ما ام شور يا اخوان ما افعل
الاكحل تعبنا زنطه

شحبت وانا داعي
كدنا معي ام بحطه

كم يا رسائل عنده
 ما شفت منه شخطه

حسبت المحبه سهله
انا ورطت فيها ورطه

بحر المحبة غزرُ
وعني تباعد شطهْ

وتا الطريق ما اعلمهاش
 اتيت فيها غلطــــــه

سمعت أم مسجل شغال
وانا احب ام بسطـــــه

بالله ردوا أم تسجيـــــــل
شا اسمع معاكم لقطـه

ام حُسن لما تقســـــم
الله زود قسطــــــــــه

طويل وأسود شعره
يا ليت وانا مشطــــــه

او اكون عقد لنحره
 او فوق كتفه شنطــه

او اكون مسواك ثغره
والا لنهده ربطه

او اكون حزام لخصره
شا ازر وادغدغ وسطه

شا ادلعك بالمصـــــــري
 واقول عليك يا قشطه

زخمو دلاله فنــــــــــو
 لقطه جمالك لقطـــــه

وا زخم كلك حالـــــــي
وا موز وا ابو نقطــــــه

يا ليت وانا حاكـــــــــم
ولا معايا سلطـــــــه

شا اتوجك تاج ام حُسن
مصنوع في بيزنطهْ

ملك جمال ام عالم
والغيدْ حولك شُرطهْ

وازخم كب ام عشله
 وام كبر عنك حطـــــــــه

والليله ذانا عنــــدك
 واللي اشتوطيه وطــه

.............

إرسال تعليق

0 تعليقات